כמה פעמים ניהלתם מו״מ בחייכם בכלל ובעבודה בפרט? התשובה ברורה: כמספר הפעמים בהם נתקלתם בתגובה ״לא״. בנקודה זו בדיוק החל המו״מ.
סיום ניהול מו״מ ותוצאותיו בכל אחת מהפעמים, הושפעו באופן מהותי מהיכולות והכישורים שלכם לנהל אותו.
היכן מו״מ פוגש אנשים בארגון?
בכל אינטראקציה בין הארגון ללקוחות קיימים ופוטנציאליים, בניהול תהליכים בתוך הארגון בין מחלקות שונות ובין ארגון אחד למשנהו במהלך סכסוך או עסקה.
ניהול מו״מ בין ארגון ללקוח
ניהול מו״מ פוגש את הארגון במערכת היחסים עם הלקוח כצרכן של מוצר או שרות, אותו מספק הארגון בתמורה כספית. הארגון מונע מאינטרס להשאת רווחים ואילו הלקוח מעוניין לקבל כמה שיותר מהמוצר או השרות בתמורה כספית מינימלית. הדיסוננס הזה מייצר כר פורה למו״מ בין הצדדים על מחיר, היקף השרות, איכות המוצר ועוד.
ניהול מו״מ פנים ארגוני בין מחלקות
זמן עבודה הוא משאב חיוני ביותר במיוחד תחת עומס ולרוב ארגון על מחלקותיו נמצא בעומס תמידי. עובדי הארגון ובעיקר מנהלי המחלקות, שעליהם מוטלת חלוקת המשאבים תחת ניהולם, מבינים את זה מצויין. לעיתים, נדרשת משימה, שאיננה בתחום אחריותה המוחלט של מחלקה מסוימת ובהינתן משאבים מוגבלים אף מחלקה לא תתנדב לבצע משימה, שאיננה בתחום אחריותה המוחלט. משימה כזו הופכת לתפו״ד חם בישיבות רב מחלקתיות, שאף אחד לא רוצה להחזיק אצלו.
ניהול מו״מ ארגון מול ארגון
ארגונים מנהלים עסקים בינם לבין עצמם לא פעם מתוך אינטרסים משותפים חלקית בלבד. ניהול מו״מ גורם לשיתוף פעולה בין ארגונים על אף אינטרסים מנוגדים. מו״מ בין ארגונים נפוץ מאד באירועים של רכישת ארגון ע״י אחר, רכישת פעילות, מיזוג בין ארגונים ולעיתים אף בסכסוכים מסחריים ביניהם.