ניהול כישורים, או בשמו המקובל talent management הוא דרך של המנהלים בארגון, לנהל ולהשתמש בכישוריהם של עובדים על מנת להוביל את הארגון להצלחה.
הכוונה היא הן לזיהוי העובדים אשר תורמים הכי הרבה להצלחת הארגון ושימורם לאורך זמן, והן לטיפוח כישורים הנדרשים להצלחת הארגון ופיתוחם אצל עובדים קיימים, אשר צריכים לעבור תהליך ושינוי מקדם על מנת להתאים את כישוריהם למה שהארגון זקוק לו על מנת להתקדם.
חשיבותו של ניהול כישורים בארגון ותרומתו לעובד
ניתן לחשוב שtalent management הוא מהלך אגוצנטרי של מנהלים, שאמור לשרת את צרכי מקום העבודה בלבד, אך הדבר כלל איננו נכון. שימוש של ראשי ארגונים בניהול כישורים עשוי להיות מתגמל מאוד עבור אותם עובדים שנחשבים למוכשרים במיוחד, כיוון שההנהלה מזהה את הצורך של הארגון בהם, ותהיה מוכנה לעשות הרבה על מנת לשמר אותם. באופן כזה, עובדים טובים מקבלים הכרה וההנהלה תרצה לטפח אותם, על מנת שלא “יברחו” לעבוד אצל ארגון אחר. בנוגע לדרכי השימור- לא כל עובד שזוהה ככישרוני יהיה מעוניין דווקא במשכורת גבוהה יותר- לעיתים עובד כזה פשוט ירצה לעבור לתפקיד חדש, יתעניין בשינוי רוחבי ובקבלת סמכויות נוספות, או שירצה לצאת ללימודים. הנהלה שתעשה שימוש טוב בtalent management תהיה קשובה לעובדים החשובים עבורה, ותדאג במקביל לאייש את המשרות הדומיננטיות שלה באנשים בעלי כישורים מתאימים. כך למשל, תפקידים שזוהו כתורמים במיוחד להצלחת הארגון, ואשר מאוישים על ידי עובדים שאינם ממלאים את מלוא פוטנציאל התפקיד- ייפתחו לעובדים חדשים שיהפכו את המשרות הללו ליעילות ותורמות יותר לארגון. במצב כזה יתבצע גיוס עובדים לארגון, ובכך ניהול הכישורים תורם גם לעובד חדש אשר גויס בעקבות התהליך.
איך משמרים עובדים בעלי כישורים בתוך הארגון?
הדבר החשוב ביותר עבור כל עובד, זה להרגיש שמכירים ביכולותיו. על מנת למצות את היכולת והיעילות של ההון האנושי בארגון, על ההנהלה להיות שקופה בכל הנוגע לתהליך ה talent management ולתת לעובדים את התחושה שתרומתם ניכרת ואף הכרחית. באופן כזה כל אחד ואחד מהעובדים יכול להגדיר לעצמו את התנאים אשר מאפשרים לו, מבחינתו, להמשיך ולהיות חלק מהארגון, להביע זאת בפני ההנהלה, ולקבל פידבקים. הנהלה צריכה לתת לעובדים להרגיש שפיתוח וקידום הינם אינטרס אישי שלהם, לטפח בהם את ההערכה העצמית, הרצון להתקדם, לצאת לקורסים ולהעמיק ידע בתפקידם- על מנת שהיכולת המיוחדת שבעינה הם נחשבים לtalent” תמשיך לשרת אותם גם בהמשך, ובמקביל הם יראו בטיפוחה התמידי תנאי הכרחי לעבודתם בארגון.