מהו ניהול יעיל? האם ניתן להעצים יכולות ניהוליות?
לניהול יעיל בארגון יש השפעה קריטית על התפוקה.
מספר תובנות על הדרכות מנהלים ועל תרומתן הייחודית.
ניהול מורכב משליטה בדיסציפלינה, המקצועית והניהולית, לצד האלמנט המתודי. לשם המחשה: מנהל שיווק של חברה צריך להכיר את העקרונות התיאורטיים – כמו פסיכולוגיה של המכירה, שיטות שיווק, התנהגות שוק, בניית אסטרטגיה רלבנטית, ניהול עובדים מחושב ועוד. כל הידע הזה של מנהל השיווק מדגים את השליטה בתחום הדעת, ומגדיר ‘מה לעשות’. הצד השני בניהול – המתודיקה – עונה על השאלה ‘איך לעשות’, בהקשר של אינטליגנציה רגשית.
הניהול היעיל, אם כן, יסתמך על ידע חיוני, אותו צריך לרכוש, ולא פחות חשוב – על אותן תכונות מתחום האינטליגנציה הרגשית, אשר מצריכות מודעות ותרגול. הרעיון בהדרכת מנהלים הוא לגעת במה שהאקדמיה נותנת פחות. דגשים לגבי אינטראקציות עם הגורם האנושי. פיתוח מודעות עצמית ליתרונות ולחולשות, ותרגול התכונות וההתנהגויות הנדרשות מול הסביבה, כמו גם בין המנהל לבין עצמו.
מצופה ממנהל בתחום ניהול העובדים, למשל, שידע לנתב ולנייד אותם בהתאם לצרכי המערכת. אך לא מדובר ברובוטים, ולכן מנהל מיומן ידע גם כיצד לעשות זאת. איך להתנהג מול העובדים, איך לשווק להם את הצרכים, איך לגייס אותם למשימה, איך לנהל משברים, לפתור אנטגוניזם, ובכלל – כיצד לנהוג ברגישות הנכונה תוך תשומת לב לניואנסים בתקשורת הבינאישית. בהנחה שאיש אינו מושלם, כל מנהל זקוק להדרכה כדי לשפר את תפקודו. הבסיס הוא, כאמור, פיתוח המודעות, שימוש ביתרונות האישיים, ותרגול לשם חיזוק תכונות ניהול שאינן מודגשות אצלו דיין.
הדרכות מנהלים מלמדות את המשתתפים ללמוד את הגורם האנושי: ללמוד את עצמם, את הקולגות, את העובדים תחתם, את הלקוחות. לנתח נכון את המידע הזה ולבחור גישה מותאמת אישית לאדם, לנוכח סיטואציה קיימת. מובן שלא מדובר במדע מדויק, ואין אלגוריתם שמספק נוסחאות קסם. הרי אין חכם כבעל ניסיון.
המנהל מוכשר לסגל לעצמו את הכלים הרלבנטיים, המתאימים לו ולתנאי העבודה הספציפיים שלו. הוא מתורגל להשתמש בכלים אלה בדרך שתיטיב את אווירת העבודה. התוצאה היא קודם כל סביבת עבודה אנושית נעימה. תוצרים נלווים מוכחים של סביבה כזו הן יעילות ותפוקה מוגברת.