כולנו מנהלים : הנמלה החרוצה והעכביש הכל יודע
מי יודע לנהל? השאלה האמיתית היא מי לא? כולנו, הן בארגונים והן בחיי היום יום עוסקים בניהול, האצלת סמכויות, וכמובן, התנהגות ארגונית ברמות השונות. אך מה קורה כאשר המבנה הארגוני בנוי כל כולו ממנהלים?
המעשה בנמלה החרוצה והעכביש הכל יודע
מעשה בנמלה חרוצה ועליזה, שנהגה לעשות עבודתה נאמנה , כל היום הייתה מתרוצצת עם חבריה שוקדת על בנית הקן דואגת למזון ולמחרת חוזר חלילה. יום אחד קם העכביש( מנהל משאבי האנוש) ואמר: אנו צריכים לתכן קיצוצים במחלקת כוח האדם לקראת עונת החגים, אמר וכך עשה והוריד כחמישים אחוז מעובדי הקן, למחרת קם היתוש (היועץ הארגוני )וטען: אנחנו חייבים לתגבר את העובדים שלנו, בואו נביא יועץ ארגוני ונשלח 30 אחוז מהם לקורס תקשורת ושירות לקוחות. כך היה. בינתיים הנמלה העליזה והחרוצה המשיכה לעבוד כבעבר. כעבור כמה שבועות, התעורר הזבוב (מנהל החשבונות) ואמר שיש לקצץ בבונוסים משכרה של הנמלה, לא יתכן שנספוג עלויות במקומות בהן עובד עושה את המוטל עליו. אין צורך בשום בונוס, טען בקול גדול, ותוך כדי דיבור נגס בבונוסים והתגמולים של הנמלה החרוצה שלנו. הנמלה החרוצה המשיכה לעבוד בעליזות עם עוד גזירה ועוד גזירה ועוד מנהל חדש שקם והציע ייעול תהליכים חדש כחלק מהשיפור בתהליכים ושינוי בהתנהלות והתנהגות ארגוניתחדשה בעסק.
סוף מעשה והתחלתו של אחר…
אחרי כל הגזירות הללו, הנמלה החרוצה כבר לא עבדה בעליזות כבעבר, התפוקה שלה ירדה היא הרבתה לשבת בפינה ולנשנש, ללכת הביתה מוקדם ולהגיע מעט אחרי השעה היעודה, עד שיום אחד גילו המנהלים שלנו, שהפכו לחלק ניכר בחברה שהתפוקה ירדה פלאים, המכירות ירדו, שביעות רצון הלקוחות והסקרים מצביעים לרעתם ו….היכן הנמלה החרוצה והעליזה?
קיימים לא מעט ארגונים שעסוקים בייעול ופחות במחשבה על “הנמלים” שלהן ושימת דגש על עליזותן, במקום לעסוק בניתוח התנהגות ארגונית הם מפנים משאבים ומתעסקים רק בפן הכלכלי שלו והרצון להרוויח?
חלוקת תפקידים יעילה
ישנה חשיבות רבה בהבנת סוגי ההירארכיות הניהוליות השונות. ארגון המתייחס לשביעות רצון הנמלים או במקרה שלנו העובדים הוא ארגון המתנהל ביעילות אמיתית, למרות שלעיתים, נראית הפעולה כהוצאה. עובד מרוצה= עובד יעיל ואיכותי לאורך זמן. התייעלות לצורך קיצוצים ונגיסה דווקא בתקציבי רווחת העובדים, תגרום בהכרח לאיבוד “נמלים” יעילות וירידה בתפוקה וברווחים.
התנהגות ארגונית, תוך חשיבה עתידית היא המתכון להצלחה של ארגונים מוצלחים ולרווחיות. שימו לב להבדלים בארגונים שנחשבו למוצלחים בעבר וכעת נמצאים בירידת רווחים ונפילת מניות. השקעה בעובד ודאגה לרווחתו מוכיחה את עצמה על פני השטח ובאה לידי ביטוי במאזנים הכלכליים במיוחד.