המודל של ששת הכובעים של ד”ר אדוארד דה בונו יכול להוות כלי יעיל לשיפור ומקסום יכולות המשאב האנושי בארגונים. הרעיון העומד מאחורי הגישה הוא, שבכל שלב שבו ארגון נדרש לקבלת החלטה, חייבות להיות בתוכו מגוון נקודות השקפה, כמה “כובעים בצבעים שונים”, המייצגים כל אחד דרך מחשבה אחרת שבסופו של דבר ייצרו את דרך הפעולה האופטימלית. כאשר מדברים על כובעי דה בונו, מתכוונים לשימוש בכמה דרכי חשיבה שונות, שבאמצעותן הארגון ישיג בחינה יעילה והוליסטית של המצב: חשיבה אופטימית או פסימית, פרקטית או יצירתית, חשיבה של “מחוץ לקופסה” או חשיבה מסודרת לפי כללים. הדבר חשוב במיוחד, כאשר הארגון עומד בפני שינוי או תהליך חדשני , הדורש התמודדות חדשה ולא מוכרת. באופן כזה כל אחד מצוות החשיבה החובש “כובע” מסוים, תורם את חלקו ליצירת הפרייה הדדית וחשיבה יצירתית, כשהמטרה היא למצוא את הדרך הטובה ביותר שבה יפעל הארגון לאור המצב החדש, או על מנת להניע תהליך של שינוי ארגוני.
האם מודל דה בונו רלוונטי לכל ארגון או שאולי עבור ארגונים מסוימים הוא מיותר?
כובעי דה בונו היא שיטה הדורשת ממנהלים בארגונים אורך רוח רב, כיוון שהשימוש בשיטה מחייב יכולת הקשבה מפותחת ולעיתים קרובות- התמודדות עם ביקורת. הדבר עלול להוות אתגר מיוחד עבור מנהלים מסוג מסוים. למשל כאשר מדובר במנהל נלהב המעוניין לקדם רעיון מסוים שהגה, וקשה לו להקשיב לדעותיהם של הכפופים לו, יעילים ורלוונטיים ככל שיהיו- הוא יתקשה לשלב את השיטה בתהליך ההנעה של הרעיון שלו. מנהל כזה עלול להיות בסופו של דבר ריכוזי מדי, ולייצר לעצמו סגנון שלא ישרת את הארגון ולא יטפח תקשורת מיטבית. לעומת זאת, ארגונים שישכילו לשלב את המודל בתהליכי קבלת ההחלטות שלהם, ייטעו בעובדיהם תחושה של ערך- כיוון שהעובדים יידעו כי הרעיונות שלהם ודעותיהם, באים לידי ביטוי בדרך שבה הארגון עובד בפועל, או לפחות מיוצגים כראוי בישיבות הנהלה.
שילוב מודל הכובעים של דה בונו יכול להוביל את הארגון לפסגות חדשות
כאשר הנהלת הארגון עובדת בצורה של חשיבה יעילה וסיעור מוחות מאורגן, שעליו מדבר דה בונו במודל שפיתח- היא פנויה לקבלת החלטות משותפת ופורייה באמת. כל ארגון יכול להיתרם רבות על ידי השימוש בשיטת הכובעים של דה בונו, ובכך לנטרל חסמים והתנגדויות ולעבוד בצורה יעילה הרבה יותר, כיוון שיינתן משקל זהה לכל דרכי הפעולה האפשריות והשלכותיהן האופציונליות בתהליך החשיבה, ומתוכן תיווצר בעצם דרך הפעולה המיטבית עבור הארגון הספציפי.