תרבות המתקיימת בארגון הינה תוצאה ישירה של תרבות הניהול של אותו ארגון. היא נקבעת, מונחלת ונאכפת על ידי הדרג הניהולי. מובן מאליו שמנהל שיהיה מודע למתרחש בקרב עובדיו, ידע לשמר או לשפר את דרך ההתנהלות, לקבע את הרצוי, ולהפכו לתרבות. צעד משמעותי ראשון להשגת המטרה יהיה להוות דוגמה אישית.
על כל ארגון חלה החובה לוודא שערכי היסוד שלו יהיו לא רק סיסמאות המעטרות דפים וקירות, ולא מילים ריקות מתוכן. אלא ייושמו הלכה למעשה. כאשר האמצעי המיטבי ליישום כזה יהיה מוטיבציה פנימית הנובעת מהזדהות העובדים עם אותם ערכים.
גוף המתנהל בהצלחה הוא גוף שלכל חוליה וחוליה בשרשרת הארגונית ברור מה מצופה ממנו. כשהקו ברור, כל אחד יודע את תפקידו ופועל, או לכל הפחות משתדל, לפעול על פי קווים ודפוסים ברורים וידועים. ברמה המקצועית, ברמה החברתית, ובהיבטים של מוסר, חוק ונהלים מקומיים. כאשר הגוף פועל על פי נוהל אחיד וברור, הסיכוי להגיע ליעדים ומטרות משתפר משמעותית.
איך מנחילים תרבות ארגונית?
אחד הקשיים הברורים בארגון הוא כיצד להטמיע את אותם קווים מנחים, באופן עמוק ורוחבי עד לרמה שיוצרת תרבות ארגונית. אנשים אינם שווים בדעותיהם, ברצונם או בהתנהגותם, ולכן הטמעת צורת חשיבה וסגנון התנהלות אחיד הנה משימה מאתגרת. ובכל זאת ברת ביצוע.
תרבות ארגונית מתחילה בהנהלה שחיה בעצמה את התרבות הארגונית. שידור של המסר, תוך אותה דוגמה אישית, משדרת הניהול ולמטה, עד אחרון העובדים, משמעותי הרבה יותר מאכיפה, למשל, אדוקה ככל שתהה. כי כשהשדר מצטייר בעיני העובדים כרצוי, חיוני ושיישומו גורף, וכך קל יותר לגייס את האנשים ברמה רגשית, לטובת עמידה בכל היעדים שבדרך ובמטרות הסופיות.
אם להשוות להיררכיה המשפחתית – כשרוצים להשפיע על התנהגות הילדים, חשוב שההורים יהוו דוגמה חיובית. כך גם בארגון, בכל סדר גודל. כשראשי הארגון מאמינים בתרבות ארגונית ופועלים לפיה, הסיכוי שהדברים יחלחלו הלאה בהיררכיה – גבוה.
למעשה, ככל שתהיה סטייה יותר גדולה מהערך הרצוי בדרגים הבכירים, כך יודגשו הפערים בין רוח הארגון והתרבות בפועל, ויבלטו יותר.
מומחים לתרבות ארגונית יכולים לסייע לחברות ומוסדות לייסד תרבות ארגונית בריאה ומותאמת צרכים בגוף חדש, ולכוון בהטמעה ובשיקום.
ניהול איכותי ברמה האנושית, הרואה את העובדים ולא רק את הארגון כמכלול ישכיל ליצור שגרה רצויה, המושתתת על הערכים הנבחרים. כך, מתוך אינטליגנציה רגשית של מנהלים, תתקיים לא רק אותה שיגרה, אלא התרבות הארגונית כולה ששגרת היום יום היא תוצר שלה, אך גם מחזקת ומתחזקת אותה.