כיצד תוכלו לבנות הרצאה שתשאיר את קהלי היעד שלכם עם טעם של עוד?
במאמר זה תוכלו לקבל תובנות פרקטיות לבניית הרצאות חווייתיות ואפקטיביות אפילו מהנושא המשעמם ביותר.
שתי הנחות מקדימות לתזכורת-
- כל הרצאה דורשת תכנון מוקדם הבנוי משלוש נקודות התייחסות: מי קהל היעד? כמה זמן עומד לרשותי? ומהן מטרות ההרצאה?
- מילה לא מוכרת ולא קונה כלום אם היא לא מוסרת חוויה וחוויות נקלטות על ידי כל החושים.
הרצאה טובה משולה לסיפור דרמטי המחולק לביטים ( מקטעים ). כאשר בקהל תיווצר תחושה שמשהו גדול עומד להתרחש עקומת הקשב תעלה והקהל יישאר מרותק. לכן השתמשו באלמנטים דרמטיים במסרים אותם אתם מעבירים. זאת ניתן לעשות על ידי יצירת ניגודיות בין התחלת הסיפור ובין סופו.
זכרו- בניית דרמה הינה השמן המניע הדוחף קדימה את כל הסיפור. כאשר אין דינמיקה אין התרחשות והתוצאה היא תמיד אחת: העצמת מונוטוניות ושעמום.
כיום קהלים רוצים יותר מ”סתם” הרצאה. הביטוי הרצאה חווייתית איננו סתם מושג. מרצה מעולה יודע לתת לקהל את התחושה שהוא לא רק רטוריקן אלא גם ג’נגלר ( להטוטן )- כזה שיכול “לשחק” עם הדגשי ההרצאה ומסוגל לאלתר על הדרך בכאן ועכשיו לפי הצורך. במילים אחרות- גם אם אתה כמרצה עתיר ניסיון ויידע עדיין אינך חסין מבלתי נודע- תמיד יכולים להיווצר תנאים ורגעים בלתי צפויים שלא חשבת עליהם במהלך תכנון ובניית השלד של ההרצאה. “הלהטוטנות” היא למעשה כוח אלתור יצירתי. ככל שתיחשף לקהלים שונים ומגוונים תצבור יותר ניסיון. היכולת לתמרן על הדרך תמיד מזכירה לי את עץ הבמבוק שיש לו מרכז כובד ונייחות ובו בזמן הוא יכול לזוז עם כיוון הרוח ולהישאר על תילו מבלי להישבר גם בסופה החזקה ביותר.
טיפ נוסף ולא פחות חשוב ליצירת חוויה בזמן ההרצאה ולהפעלת קהל בו זמנית היא שימוש בדמיון מודרך . אתם עושים כביכול עצירה ונותנים במה לקהל במושכל ומתוך שליטה. אותה עצירה באה ממקום של כוח, ממקום של דינמיקה ופעולה. העניקו לקהל חוויה רב חושית. לשם המחשה – אם מדברים על תחושת התרוממות רוח ובניית התרגשות הקימו את הקהל על רגליו ובקשו שיאמרו משפטים מנאומים מעוררי השראה, ויש רבים כאלה. ניתן להשתמש בנאומים היסטוריים כמו נאומו של צ’רצ’יל בזמן מלחמת העולם השנייה .דוגמה נוספת – אם אחד ההדגשים של ההרצאה שלכם מדבר על שיתוף פעולה “אל תדברו על “אלא “תעשו את”- יכול להיות שהפעלה פשוטה כמו מסירת כדור בין מתנדבים מהקהל תהייה דרך מצוינת להמחשה ובו בזמן גם תשבור שיגרה ותיצור דינמיקה אחרת. במילים אחרות, הקהל שישב עד כה נדרש לעמוד , להפעיל קשר עיין וריכוז על מנת לקבל את הכדור ולהעבירו הלאה או לתרגל זיכרון בזמן דקלום חלקים מנאומים מפורסמים שהפכו שם דבר ביומיום וזאת מעבר לעובדה החשובה שהצלחתם על ידי כך לחבר בין ההרצאה לכאן ועכשיו- לרגע נתון. מעברי הזמן האלה שיצרתם במודע מחזקים דינמיקה ויוצרים אלמנט של תנועה שנחוץ כל כך ליצירת חוויה .
מרצים רבים לא מוכנים להתאמץ ולזוז ממה שהכינו, תרתי משמע כמו שאומרים. הנייחות ההתייחסות לתכנים ולהדגשים אותם כבר הכינו מראש מבלי לקחת בחשבון את איתותי הקהל הם המתכון הבדוק ביותר לכישלון. והתוצאה- הרצאה משעממת שאבדה את ריכוז הקהל כבר מרגעיה הראשונים. מכירים את הפוזה הידועה- ראש למטה והידיים כל הזמן בתנועה בשימוש בסמארטפונים כזה הגואל מרגעי השעמום….
מחקרים שנערכו באוניברסיטאות שונות בעולם על ידי בלשנים וחוקרי מוח הראו שעל מנת ל”הדהד” את דבריכם ולהשאיר את הקהל עם חומר למחשבה עדיף תמיד להשתמש במשפטים מתחרזים– הרציונל פשוט למדיי: חרוז מבחינה לשונית עוזר לאנשים לזכור דברים לטווחי זמן ארוכים יותר. לכולנו זכורים השיעורים בהם למדנו בגן חובה ובביה”ס’ היסודי את האלף בית או כיצד לספור.
תשוקה , אנרגיה להט וכריזמה הם הטיפ הבא ליצירת אמון תקשורתי בינך לבין הקהל. ברגע שאתה כמרצה מאמין שאפילו הנושא הכי פחות אטרקטיבי שלשמו הוזמנת להרצות מרתק כמו סרט מתח מעולה, אותה אש פנימית שבוערת בך יכולה להפוך כל מילה להרבה יותר משמעותית. משול הדבר לריקוד סוחף כשזוג אחר מניע את על הנוכחים להגיע לרחבה ולהתנסות בריקוד. במילים אחרות, תזוזה אנרגטית על הבמה היא תוצר של אש פנימית המדבקת במידי. יש חשמל באוויר וזאת האווירה הנכונה להעברת מסרים מכל סוג!!!
יצירת אינטימיות עם הקהל היא עוד מאפיין לתזכורת כשאתם עובדים על הכנתה של הרצאה. להסתכל לקהל בגובה העיניים על ידי שיתוף של סיפור אישי או דוגמת המחשה מחייכם האישיים יוצר את אותה קרבה. עליכם לעשות זאת מתוך שליטה ולגוון. פעם לחבוש את כובע המרצה ” יודע כל” ופעם לחזור להיות “כאחד האנשים בקהל”. בדרך זאת יטמיע הסיפור האישי גם את “האני מאמין שלך” וכך יעזור לקהל ל”התיידד ” עם התכנים ולהרגיש תחושת שייכות.
זכרו- אנשים אוהבים להיות חלק ממשהו גדול.
ולסיום אל תשכחו לנצל את המרחב – החלל . אל תעמדו במקום אחד לכל אורך ההרצאה. הגבירו דינמיקה על ידי תנועה. בחרו מראש את המקומות בהרצאה המחייבים תזוזה. השתמשו באינטונציה שונה לפי ההדגשים בהרצאה- הגבירו או האטו קצב וברגעים מסוימים עצרו- עצירה במושכל מעצימה דינמיקה ומגבירה דרמה. מילים ומשפטים אותם אתם רוצים להדגיש צריכים להיאמר בדיקציה הנכונה. “שבו על המילים “כמו שאומרים.
אם תאמצו אפילו חלק מהטיפים המוצעים כאן תשדרגו במידה רבה את ההרצאות שלכם
בהצלחה !!!!