כל אדם צריך שיהיו לו מיומנויות תקשורת משופרות, הן בחיים האישיים ובעסקים.
תקשורת היא תהליך המתקיים בין שני אנשים לפחות, כאשר אחד מעביר מסר למקבל, המנתח את תוכנו ולאחר מכן מספק משוב, תהליך זה נקרא תהליך תקשורתי. להלן מספר טיפים על מנת להימנע ממצבים בהם מועברים מסרים המבלבלים את השומע.
- יכולת תמצות
דבר ישר ולעניין ותמצת ככל האפשר את הדברים – הנטייה להרבות במילים ובפרטים נוטה לבלבל אנשים לגבי הנושא המדובר.
- נימוס
התנהג בנימוס כאשר אתה מדבר ומתקשר עם אחרים. היה מנומס וקשוב. הקפד על מרחק והתאם את הג’סטות (מחוות) הגופניות לבן השיח שלך.
- השימוש ב”אני”
אל תהסס מלהשתמש במילה “אני” בעודך מדבר. השימוש במילה “אני” מסייע לאנשים להבין כי זוהי דעתך. למשל, ישנו הבדל בין לומר “אתה מתעלם ממני” לבין “אני חש שאתה מתעלם ממני”.
יחד עם זאת מומלץ לזכור, ששימוש מרובה מדי ב”אני” עלול ליצור רושם של אדם שאינו רואה את האחר.
- חיוביות
יש תמיד לשמור על גישה חיובית בעת הדיבור. סגנון הדיבור שלך ביחד עם טון הדיבור יראו עד כמה חיובי ואופטימי אתה לגבי הדברים שאתה אומר וישדרו אמינות ונינוחות. אם תצליח למנוע מהשומע להפעיל מגננות והתנגדויות, דבריך יזכו בתשומת לב ובהסכמה.
- יכולת הקשבה
הפעלת הקשבה פעילה היא המפתח לתקשורת בינאישית מוצלחת. אל תחלום בהקיץ והימנע מלהסיט את המחשבות שלך ממה שמתרחש באותו רגע ובאותו מקום.
- תיבול הדברים
השתמש במילים המושכות תשומת לב ועניין. ערוך הפסקות יזומות (פאוזות) על מנת להעלות את עקומת הקשב. העזר במחוות גופניות כדי להדגיש את הדברים שלך.
- בהירות
הימנע מלהשתמש במשפטים מבלבלים ודו משמעיים ואל תשתמש במינוחים מקצועיים אותם המאזין עלול לא להבין.
- סבלנות
סבלנות היא תכונה מבוקשת, במיוחד כאשר מדובר בתקשורת יעילה. מומלץ לא למהר ולדבר בקצב איטי ומובן על ידי האחרים. יש לשים לב לא לדבר לאט מדי, אך גם לא מהר מדי, אחרת זה ייצור תסכול בקרב המאזין.
- היגוי
הגייה נכונה וברורה של המילים מסייעת לאנשים להבין את המסר שלך.
הנחיצות של מיומנויות תקשורת היא עצומה. בזכותן ניתן להביע דעה,ותאר מטרות ולהבין מהצד השני כיצד הדברים נקלטים ומתקבלים, והאם יש צורך בתיקונים או שינויים כלשהם. בעולם העסקי, הנחיצות היא גבוהה עוד יותר, שכן תקשורת אפקטיבית היא כזו המובילה בסופו של דבר להגברת תפוקות הארגון.
במידה ומנהלים או עובדים כאחד, מעוניינים בפיתוח מיומנויות תקשורת כגון: יכולות שכנוע, התמודדות עם קונפליקטים פנים וחוץ ארגוניים, יכולת הקשבה, עמידה מול קהל ועוד, מומלץ לשקול להשתתף בסדנאות תקשורת שמטרתן לספק ערוצי תקשורת חדשים ולשפר מיומנויות תקשורת קיימות.