זאת עובדה ואין חולק -אנו חיים במציאות משתנה שמכתיבה לנו את היומיום ועלינו לשנות עצמנו בהתאם על מנת להמשיך ולבנות את העסקים שלנו והשירותים אותם אנו מציעים.
השימוש במערכות העברת מסרים מרחוק כגון זום מציב בפנינו כבעלי עסקים אתגרים מורכבים. מספיק אם נציין בין היתר שאין אינטראקציה פנים אל פנים עם הקהל ,שלא מתקיים קשר עין ישיר , שעלינו לתפעל ציוד נלווה בצורה אפקטיבית שלעיתים מאלצת אותנו לחשוב כטכנאים מדופלמים שלא לדבר על כך שהמצלמה לא מצלמת את כל הגוף שלנו ועוד.
מה עושים וכיצד נערכים?
להלן עשרה כללים שעשויים לעזור ולהפוך את העברת המסרים מרחוק לאפקטיבית לא פחות.
-
החליפו דיסקט
קבלו את המציאות החדשה ותתיידדו עמה. היא כאן על מנת להישאר. ככל שתפנימו את העובדה הזאת כך תוכלו לסגל עצמכם בקלות יותר למציאות העכשווית.
-
זהו את ההבדל
התייחסו לאונליין כשווה ערך למפגש פנים אל פנים. זה יבנה את ההשקעה והרצינות שלכם בתכנון מקדים בכל פעם שתשתמשו במדיה הווירטואלית.
יחד עם זאת עלינו להבין כי יש הבדל בין מדיה טלוויזיונית לבין מידיה תיאטרלית. כשחקנית תיאטרון מעל 20 שנה אני יכולה להעיד שבתיאטרון אנו משתמשים בכלי הבעה חזקים ואקספרסיביים ששולטים במרחב. שפת הגוף לעיתים קרובות מוקצנת על מנת לשרת את הדמות אותה אנו מגלמים שלא לדבר על מיומנויות השימוש בקול ובדיקציה. במילים אחרות יש לגיטימציה להפרזה !!
ואילו במידיה הטלוויזיונית שלמעשה מזוהה עם המידיה של העברת מסרים מרחוק הכל חד, ברור ותמציתי. “Less is more” .הדיוק והניקיון כאן קובע את הצלחתנו “לעבור מסך”, כמו שאומרים.
-
בדקו מראש את החלל והציוד
וודאו שהחלל הנמצא מאחורי המחשב שלכם אינו גונב את הפוקוס. כל פריט ריהוט או חפץ אומנות למשל הממוקמים מאחורי המצלמה יכול להסיח את הדעת. מומלץ מאוד לשמור על חלל נקי , קיר לבן רצוי. זהו צבע ניטראלי, כמו כן עשו חשיבה מחודשת אם שווה לכם לשים רקע של צילומי נוף כמו שרבים נוהגים לעשות כיוון שזה יגבה מחיר של הסחת דעת לטובת הרקע שבחרתם.
מיותר לציין שחיוני להבטיח שהמצלמה ומערכת השמע ( סאונד ) תקינים וזאת על מנת שלא תאבדו את הקהל בניסיון לתקן כשלים טכניים שעלולים לצוץ .
-
הקפידו על הופעה ייצוגית
כבדו את המעמד .כלומר, התאימו את הלבוש שלכם לסוג האירוע. אם מדובר למשל בהרצאה בפני סגל של מקבלי החלטות בחרו חליפות מחויטות כולל הנעלה מתאימה למרות שהמצלמה בזום מראה רק חצי גוף שלכם . מאחר והמצלמה פעמים רבות מתמקדת בפנים שלכם מומלץ לכן הנשים למשל להקפיד על איפור הולם.
במילים אחרות, דמיינו שלמעשה המצלמה לא מפספסת שום פרט מהחיצוניות שלכם ואין הקלות . זה יעזור לכם לבנות את דרגת הרצינות שאתם מראש תייחסו לאירוע.
-
תאורה ומצלמה
הבדילו בין אור שמש , תאורת תקרה, או תאורה שבאה מאחוריכם. כל סוג תאורה כשאינו מופעל נכון עלול לגרום לקהל לראות אתכם לא ברור , עם ריצודים או במקרה הגרוע כשאתם באפילה ואז לא יתקיים קשר עין כלל.
מומלץ להחליט על זווית בה המצלמה מצלמת אתכם בצורה ברורה או אפילו למקם מנורה בקדמת הפנים במידת הצורך.
בנוסף, העובדה שאנחנו כפרזנטורים מוגבלים בחלל ומקובעים בתוך ריבוע יוצרת אווירת ניכור ולכן כדאי בהתאם למסר “לשחק” עם הפוקוס– פעם למקם עצמנו בזווית בה תתפוס המצלמה את הבעות הפנים שלנו ופעם כשהמצלמה מתמקדת על חלק אחר בגוף . מנח הגוף בו תתמקד המצלמה הוא תלוי תוכן ואם נשנה את המנח מפעם לפעם ניצור יותר עניין . המלצה נוספת בנקודה זו היא גם לעשות שיתוף מסך וכך לשמור על גיוון .
-
שמירה על רמת העניין ועקומת הקשב של הקהל
הצורך שלנו כמעבירי מסר בפיצול קשב במהלך הפרזנטציה מרחוק כשאנו מג ‘נגלים בין תפעול הטכנולוגיה ,הסחות דעת, מיקום מצלמה וכיוצא בזה מהווה אתגר לא קטן.
מומלץ לבנות מראש אינטראקציה עם הקהל.
כלל ברזל-|
ככל שהקהל פעיל יותר והמסרים שאתם מעבירים אינטראקטיביים כך הסיכויים להעברת מסרים משכנעת יגדלו.
בנו מסרים קצרים וקליטים. זוכרים שאתם מתנהלים בפורמט טלוויזיוני? הכינו את המסר שלכם ב”שוט אחד” (- one take)
-
אמצעי חוויה בהעברת המסר בדיגיטלי
גם במציאות ווירטואלית וגם בתקשורת פנים אל פנים זכרו – מילה לא מוכרת ולא קונה אם היא לא מוסרת חוויה וחוויות עוברות דרך כל החושים. מאחר ומבחינת איכות התקשורת הבין אישית אנו מודעים לכך שפחות מ10% מהעברת המסר תלוי בתוכן המילולי ואילו יותר מ90% תלוי במיומנות שפת הגוף, מימיקת הפנים ואיכויות קוליות , העברת מסרים במידיה הווירטואלית הופכת מאתגרת יותר מאי פעם. אם נשכיל להטמיע בתוך המסרים שאנו מעבירים אמצעי חוויה כגון סרטונים , קטעי שמע, קטעי ווידיאו וכדומה, נשמור על רמת עניין גבוהה ונמזער את השפעתן של הסחות דעת.
-
מרחבי קול ודיקציה
ככל שתדמיינו שאתם בפרסומת טלוויזיונית בה אתם צריכים להעביר את המסר שלכם בצורה ברורה, מהירה וקליטה, כן תשכילו להשתמש במיומנות הקולית המתאימה. דברו בקול ברור כשאתם משנים את העוצמה הקולית בהתאם למסרים אותם אתם מעבירים. הדגישו מילים עוצמתיות על ידי שימוש בדיקציה מתאימה.
השכילו להיערך מראש לכך על ידי סימונים בגוף הטקסט אותו אתם מעבירים משפטי מפתח ומילים עוצמתיות וכך תהיו ערוכים טוב יותר.
-
הפעלת דמיון מודרך
דמיינו שאתם בקיסריה או באולם גדול ולפני שאתם נכנסים לתת פרזנטציה בעודכם ממתינים שיקראו לכם מאחורי הקלעים אתם שומעים לפתע את רחש הקולות של הנכנסים שלאט לאט ממלא את כל החלל … זוהי תחושה מסעירה ומרגשת… (מבקשת סליחתם של אלו הסובלים מפחד קהל… וממליצה שאתם תדמיינו חלל קטן , אינטימי ומזמין… הרי אין גבול לדמיון).
זאת בדיוק התחושה שצריכה להיות לכם כשאתם מסתכלים על הקהל שלכם המופיע על המסך. לאלו שנותנים פרזנטציות בוובינר זה אפילו יותר חשוב- הרי אתם לא רואים את הקהלים שלכם בכלל כך שדמיון מודרך יעשה את כל ההבדל.
-
בניית מסה אנרגטית
לאחר שהפעלתם דמיון מודרך ותחושת ההתרגשות ממלאה אתכם צעדו באסרטיביות אל המסך, התיישבו והסתכלו על הפנים במסכים (או דמיינו את אלו המסתכלים עליכם) ואז כשאתם עטופים בתחושת ההתרגשות התחילו לדבר. התשוקה וההתכוונות בקולכם כבר יעשו את העבודה, וזאת הבטחה- אתם תעברו מסך ובגדול, בהצלחה!